Same same but different - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Myrle Swart - WaarBenJij.nu Same same but different - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Myrle Swart - WaarBenJij.nu

Same same but different

Blijf op de hoogte en volg Myrle

24 Juli 2016 | Vietnam, Ðà Lạt

Where was I? Oh ja vertrokken uit Hcmc voor een tweedaagse tour op de Mekong en daarna Door naar Dalat.

De tour was handig omdat het me echt wel even rust bracht om gewoon achter zo'n groep aan te lopen maar je wordt natuurlijk van Hot naar her gesleept om in een paar uur het volgende te zien: een kokosverwerkingsbedrijfje, een honingmakerij, fruit proeven, varen op kleine roeibootjes Door smalle slootjes (dat was erg cool!) En lunch. Dat resulteert natuurlijk in maar weinig varen zeker als je bedenkt dat we in een dag van 12 uur ook nog 5 uur gereden hebben ofzo. 'S avonds werden we met een boot naar de homestay gevaren. Supercool zo in het donker!

De volgende dag hebben we wat meer gevaren. We hebben een varende markt bezocht waar kopers en verkopers op bootjes zitten en dus langs elkaar heen varen. Daarna hebben we nog gezien hoe rijstnoedels ge maakt worden en zijn doorgeven naar de picknick up plaats van de bus waar we even tijd hadden om zelf te lunchen. En toen reden we in 4 uur terug naar hcmc.

Die avond ben ik met de bus naar Dalat gegaan. Het was een slaapbus:drie rijen met 4 soort van vliegtuigstoelendie half plat stonden met een vak ervoor om je voeten (en schoenen en handbagage :p) in te stoppen. Zelfs voor mij was het een beetje te kort haha. We arriveerden al om 5 uur S ochtends in Dalat waar ik met een transfer naar mijn hostel kon. Maar in het hostel kon je nog niet inchecken ( de mannetjes van het hostel sliepen nog op de grond achter de balie en alle scooters die ze verhuren stonden nog binnen). Een ander meisje (Nederlands natuurlijk) kwam net na mij binnen dus we hebben de rest van de ochtend en middag samen opgetrokken.

We zijn het Crazy house gaan bekijken (Google voor plaatjes): een soort van Efteling on drugs. Het is ontworpen Door iemand met een doctoraat in architectuur om mensen dichterbij de natuur te laten komen. Na eindelijk inchecken en lunch zijn we naar een pagode gegaan die er een beetje uitzag als een religieuze variant van het Crazy house haha. En toen wilden we naar de kabelbaan waarmee je dus een super mooi uitzicht over het gebied hebt. Maar vrij snel nadat we daar boven aan kwamen begon het helaas te gieten dus we zijn wel een beetje het tempelterrein rondgelopen wat daar ook was maar daarna snel Door de regen naar de taxi terug gegaan.

De hele dag (en eigenlijk eerder deze week ook al regelmatig) was ik al vaag misselijk maar dat werd steeds erger dus ik heb van het welkomstdiner in het hostel (Supercool met alle nieuwe gasten op een kleed op de grond met allerlei verschillende gerechten in het midden) niet veel meegekregen. Ik ben op bed gaan liggen en gedurende de avond helaas helemaal ziek geworden.

Ok vandaag is het nog niet echt lekker. Lastige is dan ik Door wil naar Hoi An: 4 uur bussen naar Na Trans, daar een paar uur overbruggen en dan 13 uur met de nacht bus naar het midden van Vietnam. Das niet zoo fijn als je niet naar het toilet kunt als je moet. We gaan het zien!

Same same but different wordt hier veel gezegd: heb je pasta gekregen ipv noodlot? Same same but different haha. Vietnam is ook same same but different: zeker Dalat doet Europees aan, maar is het natuurlijk niet. Het weer hier ook: net Nederlandse lente (wel fijn na dik 30 graden eerder) maar met Aziatische stortbuien.

Tot snel vanuit de volgende plaats xx

• 24 Juli 2016 - 22:55

Gerda:

Indrukwekkend hoor, hopelijk niet al te ziek geworden