met bloed, zweet en tranen(trekkers) - Reisverslag uit Peking, China van Myrle Swart - WaarBenJij.nu met bloed, zweet en tranen(trekkers) - Reisverslag uit Peking, China van Myrle Swart - WaarBenJij.nu

met bloed, zweet en tranen(trekkers)

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Myrle

02 September 2008 | China, Peking

ben ik hard op weg om mijn eerste week in China te overleven. Er zijn wat geestelijke en praktische problemen maar op zich is het wel te doen. Ik had vandaag zoiets van: ik wil naar huis. Nee, ik wil niet naar huis, maar ik wil dat het leuk wordt. Want ik heb het idee dat dit jaar toch wel iets is wat ik zeker moet maar ook wel wil doen. Ik wil hier reizen, ik wil in een maand van Peking naar Harbin en dan naar het zuiden. Ik wil naar Tibet en Binnen-Mongolië en naar Yunnan. Dat is het mooie van een jaar in China zitten. Je kunt op zo'n andere manier het land zien dan wanneer je vanuit Nederland gaat. Je kunt bij wijze van spreken op donderdag zeggen van: ik laat de lessen van vrijdag en maandag zitten en ik ben een paar dagen naar bijvoorbeeld Kaifeng en Luoyang. Dat zegt een deel van jullie waarschijnlijk niets, maar ga het maar eens op internet opzoeken. Het is allemaal zo mooi dat je alles wilt zien en meer. En dat kan nu.

Maar op dit moment is de praktijk anders. Ik heb er nog verschrikkelijk veel moeite mee om hier te zijn en niet te weten waar ik aan toe ben en wat de kosten en de baten zijn. Het is allemaal moeilijk, je moet alles maar zelf uitzoeken en regelen en je kunt niet meer voor iets kleins even naar huis bellen (of gaan). Het idee dat je je verjaardag niet thuis viert, niemand ziet met Kerst en Oud en Nieuw, je geen weet hebt van wat er in Nederland allemaal gebeurt, ik wil er nog niet aan denken. Maar ik heb het tegen pap en mam ook gezegd: ik moet het gewoon per week bekijken en stel dat ik het met Kerst nog niks vind, ben ik zo weer thuis. Maar daar gaan we voorlopig nog maar niet vanuit. Ik wil in ieder geval mijn eigen verjaardag hier halen. Kunnen we Chinese taart eten, jammie!

Wat het ook moeilijk maakt is dat ik, zoals jullie weten, op eigen kosten ben gegaan en dus ook zelf het collegegeld moet betalen. Nou is het geld op zich geen probleem, maar hoe het bij de uni te krijgen. Wij zijn in Nederland zo gewend aan dingen via internet regelen en geld overmaken met internet, dat je er niet bij stilstaat dat het ergens anders wel eens heel anders zou kunnen werken. Ik ben nu al sinds dinsdag bezig en het duurt nog wel tot volgende week woensdag minimaal voor ik eenmaal volledig ingeschreven en gecheckt ben. Want je moet een papier halen om je in te schrijven, een bon om je collegegeld mee te betalen, een boekje met alle regels en nog iets volgens mij. Dan moet je je collegegeld betalen, ziektekostenverzekering betalen, inschrijven, iemand laten tekenen, naar een ander gebouw om met een briefje een afspraak te maken voor de placement test, een afspraak maken voor de controle van de medische controle die je in Nederland hebt laten uitvoeren. In de dagen daarna moet je je dus laten controleren, je moet je test doen, je moet de uitslag afwachten en ophalen, je vakken kiezen, je rooster halen, je boeken halen. En uiteindelijk moeten we volgende week woensdag naar een bijeenkomst waar we volgens mij alle regels nog eens te horen krijgen en daarna pas krijg je je studentenpasje. Het pasje heeft ook voordelen want je krijgt er korting mee bij bezienswaardigheden.

Kortom, je moet nog vijf keer invullen wat je al ingevuld hebt en wat al drie keer gecontroleerd is, maar ja. Logica, in China? Nee, niet echt. Maar ach, dat scheelt wel een hele hoop werklozen. Want dan kom je bij een kantoor met 4 loketten, zit achter ieder loket een mannetje of vrouwtje en vervolgens moet iedereen voor verschillende dingen bij alleen maar een van die mensjes zijn. En als je je erop voorbereidt, is er niks aan de hand. Je komt nog eens wat mensen tegen, waaronder de medestudenten uit Leiden van wie ik er maar een paar ken, omdat ze een jaar lager zitten dan ik.

Gisteren zijn we met een stel Nederlanders 's avonds naar het Tiananmenplein geweest. Alles was verlicht, veel was afgesloten maar er waren nog steeds behoorlijk wat mensen. Het was heel mooi (zie de foto's). Daarna zijn we heel vaak overgestoken om uiteindelijk te komen bij Qianmen Dajie: een stukje Peking waar ze een hele neppe straat gebouwd hebben met allemaal “originele” Chinese bouwwerken. Daaraan parallel ligt een lange, smalle straat vol met toeristische winkeltjes en kleine restaurantjes. We hebben er lekker gegeten en een tijdje rondgekeken en uiteindelijk waren we denk ik rond half twaalf of zo thuis. Heel leuk!

Ik word trouwens helemaal lek gestoken door muggen: gewone bruine, die wij in Nederland ook hebben, maar ook door zwarte muggen. Ze komen alleen in Azië voor en geven gigantische muggenschijven op je benen die onwijs jeuken. Niet normaal meer. Ik heb zelfs van een Chinees meisje in het gebouw waar je je in moet schrijven een tubetje gekregen met anti-jeukspul maar dat en mijn eigen deet werken allebei niet voldoende. En je houdt er volgens mij ook nog eens een soort littekens aan over en dat is helemaal niks. Vandaag zijn we naar Wangfujing geweest. Dat is volgens mij het shoppingwalhalla in Peking. Er is een stuk waar je twee straten hebt, dwars op elkaar. In eentje heb je allerlei kraampjes met de meest rare beesten om te eten: zeepaardjes, schorpioenen... En in de andere heb je allemaal kraampjes waar ze toeristische spullen verkopen: van Mao tassen tot sieradendoosjes, van gegraveerde stenen tot Chinese fluiten. Verder heb je een ENORME boekwinkel en een groot winkelcentrum waar ze o.a. een groot stuk hebben met kraampjes waar je eten kunt kopen uit alle delen van China en uit andere landen. Ze hebben er voorbeelden staan: bordjes met echt eten erop met plastic folie erover. Er zijn kraampjes waar je de dingen kunt kiezen die je wilt hebben en dan bereiden ze het voor je neus. In de boekhandel kun je o.a. Kinderboekjes kopen met de klassieke werken erin opgeschreven en uitgelegd, erg leuk om te zien. Het is voor ons ook handig omdat ons niveau natuurlijk ook nog niet echt hoog is. En een behoorlijke verzameling aan te goedkope Engelse boeken, dus ik denk dat ik hier volgende zomer mijn geld eens op ga maken, haha.

  • 02 September 2008 - 07:11

    Gwendolynn:

    Hey Myrle,
    Jep, je verhaal klinkt als het verhaal van vrijwel elke student in China. Het banen creeren van de chinezen is voor ons soms maar moeilijk te begrijpen, welk loket voor wat voor krabbel of bonnetje? Heel irritant, maar zoals je het schrijft snap je het al bijna en dat is goed!
    Fijn dat je aansluiting hebt bij de studenten van een jaar onder jou, daar kan je nu samen dingen mee uitzoeken, haha!
    Myrle, zet m op! Ik denk aan je en heb vooral heel veel plezier!!! xox Gwendolynn

  • 02 September 2008 - 19:49

    Gerda:

    hi myrle,
    wat een bureaucratie zeg.. wat een totaal andere wereld toch.... logisch dat je er moeite mee hebt. Ik bewonder je eerlijke manier van schrijven: Het is een prachtkans om veel van een land te zien, maar het is niet alleen maar makkelijk.. We denken aan je!!
    veel liefs, gerda

  • 03 September 2008 - 05:46

    Lilian :

    Hoi lief Myrletje,
    Wat een indrukwekkend verhaal hierboven. Ik ben enorm trots op je, als ik dat zo lees. Ik voel met je mee en snap heel goed, dat je je af en toe wat verloren voelt daar in dat grote China.
    Je hebt een onderhoudende schrijfstijl en het is heel tof om te lezen wat jou daar bezighoudt en hoe de gang van zaken is. Wat een verschil met ons eigen Nederland. Uiteindelijk zul je er wel mee om kunnen gaan, maar dat zal zijn tijd nodig hebben. Ik ga er vanuit dat je het gaat redden!
    Hier in Nederland is het compleet herfst geworden. En dat is balen, want aanstaand weekend is het Bloemencorso in Zundert en daar hebben we het liefst wat goed weer bij. Nick, Britt en ik gaan zaterdag weer naar Zundert, om te helpen in de tent. Blijven slapen bij mijn moeder en gaan zondag uiteraard naar de optocht kijken en mijn zus een beetje pesten met haar nieuwe liefde.
    Britt is afgelopen maandag voor het eerst weer naar school gegaan, naar Fontys in Tilburg, docentenopleiding biologie. Ze vindt het helemaal geweldig. Ik hoop dat het zo blijft.
    Op jouw afscheidsfeestje kwam ze terug van een karatetrainingskamp in Polen. Ze was geblesseerd. Heeft een spier in haar bovenbeen gescheurd. Kon daardoor niet mee op introductiekamp van Fontys en heeft pas sinds een paar dagen de krukken kunnen laten staan. Nu fysio en rustig weer kracht krijgen in het linkerbeen.
    Liv is gisteren begonnen aan haar masteropleiding in Utrecht: taal en ontwikkeling. Ik heb nog niet gehoord, hoe het haar daar bevalt.
    Ik wacht met plezier op je volgende bericht en of foto's.
    Houd je taai lieve meid. Je bent heel vaak in mijn gedachten.
    Ook de hartelijke groeten van Nick en Britt.

  • 03 September 2008 - 07:05

    Tony:

    Heeeeeee Myrle
    Ga straks je verhaaltjes lezen en foto's bekijken , ik heb wat geld overgemaakt, zodat je genoeg foto's en videootjes op je site neer kan zetten.
    Laat me even weten of je daar een berichtje van heb gehad ? Veel succes daar , spreek je
    XXX Tony

  • 03 September 2008 - 10:36

    Tante Ans:

    Hallo die Myrle, ik heb met plezier jou verhaal gelezen, hoop dat er nog vele zullen volgen,heel leuk geschreven.Jeetje, ook wat die muggen!! Ga naar een Chinees kruidenvrouwtje, heeft vast een oplossing daarvoor meis!weet zeker dat het je gaat lukken daar, alle begin is moeilijk en de wereld is zo klein met deze fantastische mogelijkheden als internet, sms etc.Hoop snel weer wat te lezen en veel geluk verder met je verblijf daar.Groetjes van tante Angie en ome Steve xxxx

  • 03 September 2008 - 10:38

    Tante Ans:

    Hallo die Myrle, ik heb met plezier jou verhaal gelezen, hoop dat er nog vele zullen volgen,heel leuk geschreven.Jeetje, ook wat die muggen!! Ga naar een Chinees kruidenvrouwtje, heeft vast een oplossing daarvoor meis!weet zeker dat het je gaat lukken daar, alle begin is moeilijk en de wereld is zo klein met deze fantastische mogelijkheden als internet, sms etc.Hoop snel weer wat te lezen en veel geluk verder met je verblijf daar.Groetjes van tante Angie en ome Steve xxxx

  • 03 September 2008 - 19:22

    Cootje!!:

    Heey Myr,

    Hoe gaat het allemaal? Echt super tof dat je toch volhoudt hé!
    Ik was ook heel bang toen ik voor het eerst alleen naar Tilburg moest met de trein. Ik heb nu intro gehad en dat wel super gezellig, ik heb echt een hele leuke klas en mentor etc. De opleiding zelf is ook super vet! Ik heb vandaag een hele lange zware dag gehad van 08:30 tot 16:30 en zo zijn er veel. Maandag en vrijdag gelukkig de 1ste 2 uur vrij en dinsdag het eerste. Maar wel iedere dag tot half 5...
    =( beetje jammer.

    Maar ik vind het echt super goed dat je zo goed volhoudt en je kan het hoor... Je gaat aan t eind van het jaar lekker reizen en lekker je eigen ding doen. Straks als je naar school gaat ben je ook al veel meer gewend en dan heb je in ieder geval wat te doen.

    Hé ik mail je binnekort wel een keer want als ik alles moet vertellen in een reactie op jou verhaal, dan ik het net alsof Ik weg ben HAHA

    Myr we denken aan je en HET KOMT ALLEMAAL GOED (zegt: Dirk)
    Heel veel dikke kussen en we horen snel weer iets van je!!

  • 03 September 2008 - 19:37

    Angela:

    Hoi Myrle,

    Leuk om te lezen hoe het met je gaat. Maar wel een heel gedoe zeg... Dat geregel van eigenlijk drie keer niks. Ik hoop dat als je "inburgering" een beetje achter de rug is, dat je dan snel je plekje hebt gevonden en dat je je toch een beetje thuis gaat voelen. En maak je om je verjaardag maar geen zorgen hoor. Die vieren we toch wel. We vragen dan aan je moeder wel even je rekeningnummer om je "verjaardagscadeau" over te maken. Als jij dan een foto van jezelf op je site zet met een feestmuts op, dan ben je er toch een beetje bij!
    Met ons gaat het naar omstandigheden ook prima. Momenteel hebben we letterlijk open huis. Het dak is er namelijk af en gisteren regende het binnen net zo hard als buiten. Volgens mij zit jij momenteel op je kamer een stuk luxer dan wij, want wij kamperen momenteel letterlijk in ons eigen huis. Maar goed, aanstaande vrijdag zit het dak er (als het goed is) weer op...
    Een hele dikke kus (ook van Danny natuurlijk) en tot snel weer een nieuw bericht! Angela

  • 04 September 2008 - 10:01

    Carolijn:

    Haai Myrlos,

    Wat een gedoe allemaal! Leuk om de foto's te zien. Ik hoop dat je je snel een beetje thuis voelt.
    Liefs, Carolijn

  • 04 September 2008 - 15:19

    Lucia:

    Logisch toch dat je je niet meteen thuis voelt in je tijdelijke nieuwe "vaderland" je moet het ook even de tijd gunnen.. als je dit jaar achter de rug hebt heb je zoveel te vertellen én meegemaakt dat iedereen aan je lippen hangt als je je verhalen verteld.
    Hou lekker vol en maak er wat van..mijn dochter Eva is deze week begonnen in Leiden met haar psychologie studie..+ ook nog eens haar "ontgroeningsweek"bij haar studievereniging Quintus.. tot nu toe vind ze het allemaal te gek.. ondanks de rare dingen die ze moet doen.. b.v. 6 uur op n houten vloer Latijnse liedjes uit haar hoofd leren.. ondanks al die vreemde dingen slaat ze zich er prima doorheen.. en net als ik aan haar zeg geldt dit ook voor jou.. Doe alleen iets waar je je echt lekker bij voelt, dan komt het helemaal goed!
    Wat je beslist is jou keuze en niemand veranderd daar iets aan.
    Onthoud wat je lekker vind wat eten betreft en schrijf op die recepten..dan kan Frank ze voor je maken als je thuis bent.
    Veel liefs en tot schrijfs..dikke kus van
    lucia en frank xxxx
    pootje van Borat en groetjes van stuudje Eva en Lars uit Haarlem

  • 05 September 2008 - 18:00

    Jolanda:

    Lieve Myrle

    Ik lees dat je het best moeilijk hebt op dit moment, maar dat is natuurlijk niet gek zo ver van huis en al die vervelende dingen waar je tegen aan loopt.
    Maar lieve Myrle hou vol je kan het meisje !!
    Zelfs ik die je altijd gepest heb (hahaha0 ben trots op je.Blijf ons op de hoogte houden met je schrijven en je foto's. En de groetjes van allle zusterkus.

    Dikke kus Jolanda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Myrle

Actief sinds 01 Juli 2008
Verslag gelezen: 105
Totaal aantal bezoekers 52504

Voorgaande reizen:

17 Juli 2016 - 06 Augustus 2016

Vietnam!

24 Augustus 2008 - 31 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: