een nieuwe blog, een nieuw geluid - Reisverslag uit Peking, China van Myrle Swart - WaarBenJij.nu een nieuwe blog, een nieuw geluid - Reisverslag uit Peking, China van Myrle Swart - WaarBenJij.nu

een nieuwe blog, een nieuw geluid

Door: Myrle

Blijf op de hoogte en volg Myrle

07 September 2008 | China, Peking

Op veler verzoek, een verslag van de tweede week. Allereerst wil ik iedereen bedanken voor de onwijs lieve reacties. En speciaal Tony bedankt, voor het fototegoed. Daar ga ik goed gebruik van maken. De tweede week begon gelukkig niet zoals de eerste eindigde: mijn collegegeld was EINDELIJK gearriveerd. Dit betekende dus: inschrijven, een afspraak maken voor de placement test, een afspraak maken voor de medische test en een verhaal aanhoren van twee uur over de regels waar we ons allemaal aan dienen te houden. Een daarvan is dat we niet mogen werken o.b.v. ons visum.

Daar ga ik me al gelijk niet aan houden want ik heb een baantje aangeboden gekregen als docent Engels voor kindjes van 3, 4, 5 jaar oud. Nu ik mijn telefoon terug heb (nogmaals onwijs bedankt Mariëtte) ga ik vandaag eens bellen om een afspraak te maken. Je moet namelijk een keer langskomen om te horen te krijgen wat je precies moet doen en hoe je dat moet doen. En dan kun je kiezen: de lessen duren twee uur en zijn 's ochtends en 's middags. Je mag zelf bepalen hoeveel les je geeft. Ik zou zelfs full-time aan de slag kunnen. Adriane (huisgenootje) en ik hebben toch maar verteld dat het die mevrouw niet zou lukken om bij ons op de uni iemand te vinden die dat gaat doen. Ik ben van plan om, als het allemaal doorgaat, op maandag- en vrijdagmiddag les te geven.

Het werkt hier namelijk zo: je doet je placement test en dan word je ingedeeld naar het resultaat ervan, tenminste zo ongeveer. Ik heb gehoord over mensen die dezelfde uitslag hadden en op verschillende niveaus terecht gekomen zijn. Maar a la. Er zijn zes niveaus: laag beginners, hoog beginners, laag middel, hoog middel, laag goed en hoog goed. Op het beginnersniveau heb je twintig uur college: tien lezen en schrijven en tien spreken en verstaan. Vanaf het middenniveau heb je zes uur lezen en schrijven, vier uur spreken en verstaan en twee uur verplicht keuzevak. Dit aantal van twee kun je uitbreiden naar tien. Je hebt dus minimaal twaalf en maximaal twintig uur college. Naast een uitbreiding van je taalcolleges (extra spreekvaardigheid, krant lezen, extra luistervaardigheid op het gebied van televisie, mensenmassa's of gewoon) zijn er ook wat cultuurvakken: cultuur, aardrijkskunde, geschiedenis of klassiek Chinees.

Ik had mijn placement test (zoals eigenlijk iedereen uit Leiden) slecht gemaakt en kwam op het hoge beginnersniveau terecht. Dat was op zijn zachtst gezegd, niet zo goed voor mijn humeur. Ik vind het namelijk heel erg dat ik na een jaar langer Chinees gestudeerd te hebben dan de rest, alsnog op hetzelfde niveau zit. Daarom ben ik gelijk van klas gewisseld. Je kunt namelijk aangeven dat jij zelf vindt dat jouw niveau hoger is dan dat waarop je bent ingedeeld. Dan moet je naar de coördinator van dat niveau en die vraagt dan: heb je de boeken van het hogere niveau bekeken? En dan zeg je dat je dat gedaan hebt en dat je denkt dat je dat wel aankunt en dan mag je wisselen. Dan ga je naar een ander lokaal om een leeg lesrooster op te halen, naar een ander lokaal om je vakken te kiezen zodat ze in je rooster passen (daar kun je ook alle boeken inzien) en vervolgens weer terug naar het lokaal waar je je lege rooster gehaald hebt, om er een getypte versie van te krijgen. Daarna ga je naar weer een lokaal en dan geef je je lesrooster en vervolgens krijg je dat terug samen met de boeken die je nodig hebt. De prijs van de boeken zit hier inbegrepen bij het collegegeld, dat zouden ze in Nederland ook wel eens mogen doen.

Omdat ik dus op een niet superhoog niveau zit met Chinees, heb ik ervoor gekozen om mijn twintig uur volledig te vullen zodat je toch nog uitgedaagd wordt. En mocht het al te erg worden, Tom (huisgenoot) zit een niveau hoger dus ik kan altijd nog uit zijn boeken gaan leren. Ik heb naast mijn standaard tien uur Chinees gekozen voor extra gewone luistervaardigheid, aardrijkskunde, klassiek Chinees (alle twee uur) en voor krant lezen (vier uur). Nu heb ik een super relaxt rooster van: maandag van half elf tot half een, dinsdag van half negen tot half een, pauze, en van twee tot vier, woensdag ook maar dan zonder het college van half elf tot half een, donderdag van half negen tot vier en vrijdag weer van half elf tot half een.

Het enige nadeel is dat als ik een keer de vrijdag en de maandag wil skippen om te gaan reizen, ik gelijk vier uur van hetzelfde college mis. Je mag namelijk natuurlijk eigenlijk nooit colleges missen maar ze hebben hier een systeem dat ze heel erg je aanwezigheid bijhouden en je mag 30 (!) % van je colleges missen. Aangezien je hier ook bent om te reizen en je buiten de maand rond Chinees Nieuwjaar niet heel veel vrij bent, is het natuurlijk verleidelijk om wat lessen over te slaan zodat je een paar dagen weg kunt i.p.v. alleen het weekend. We zijn van 14 januari tot 14 februari vrij, hebben eind september, begin oktober een week vrij (die we moeten compenseren door het weekend ervoor naar college te gaan) en als we mazzel hebben, zijn we eind april, begin mei ook nog een paar dagen vrij. Dan is het leuk om te zeggen van: ik neem vrijdag en maandag vrij, dan kun je van donderdagavond tot maandagavond weg. En omdat je ideeën over afstand hier erg veranderen, kun je in die paar dagen best ver komen.

Ik ben een beetje aan het proberen om mijn dagen hier vol te plannen, zodat ik veel te doen heb, weinig tijd om aan thuis te denken en optimaal gebruik maak van dit jaar. Daarom wil ik naast het werken tai'chi gaan leren, een beetje hardlopen en moet ik eigenlijk ook nog iets zien te vinden om mijn zang wat bij te houden. Je kunt hier op de campus ook echte Chinese dingen leren, zoals Chinees schilderen, kalligrafie, je kunt verschillende Chinese muziekinstrumenten leren bespelen of een cursus Pekingopera volgen. En dan niet de theorie maar de praktijk! Je moet het op Youtube maar eens opzoeken, maar dat is toch niet echt mijn ambitie op het gebied van zang. Verder liggen hier meerdere sportvelden: gewoon een atletiekveld, maar ook basketbalvelden, volleybalvelden en tennisbanen. We hebben ook een sportcentrum waar je o.a. kunt zwemmen, aan fitness, salsadansen of een van de vele vechtsporten kunt doen. En ik kies er dus voor om te gaan tai'chiën. Ik ga me maandag inschrijven en voor zover ik het vorige week begrepen heb, zijn de lessen op dinsdag- en donderdagmiddag vanaf tien over vier. Dat wordt dus een beetje racen maar het moet kunnen. Dan wil ik op maandag- en vrijdagochtend eigenlijk het hardlopen weer eens op gaan pakken, ik moet alleen nog iemand zien te vinden die meegaat. Als ik dan nog iets van zang kan vinden, moet dat dus op woensdag. En in het weekend wil ik zoveel mogelijk weggaan, veel dingen in en rond Peking bezoeken. Dan zitten mijn weken helemaal vol en ik denk dat ik mijn jaar zo goed besteed.

Het enige waar ik nog een beetje mee zit, is het feit dat je hier behoorlijk moeilijk moet doen voor treinkaartjes. Met de trein reizen is op zich het handigst en vaak ook het goedkoopst. Maar je kunt geen retourtickets kopen en de verkoop start tien dagen voor de reisdatum. Zeker als je rond Nieuwjaar zit, moet je echt heeeeeeel erg op tijd zijn, anders is er gewoon niks meer. En ik ben een beetje bang dat ik een keer een weekend wegga en dan niet op tijd terug kan zijn omdat ik geen kaartje meer kan bemachtigen. Maar het wordt mijn missie voor de komende week om eens uit te gaan zoeken waar ik het beste kaartjes kan kopen en of de bus soms niet handiger is en hoe ik mijn eerste reisweek ga inplannen. Ik ben de afgelopen dagen waarin ik nog vrij was, bezig geweest om mijn Lonely Planet uit te spellen en ben tot de conclusie gekomen dat ik het de eerste week het liefs een beetje dicht bij huis houd, dus of de provincie Hebei of de provincie Shandong. Maar dat is dus ook zoiets wat ik niet weet: red je dat wel in een week? Nou heb ik vorig jaar wel krappere schema's voorbij horen komen (in een weekje even naar het zuiden van China) maar toch. Maar ja, dat zal wel iets zijn wat je gewoon uit moet proberen en zelf moet ervaren. Hieronder nog wat foto's van de afgelopen week en nieuwe foto's van mijn opgepimpte kamer.

Xx Myrle

PS: voor ik het vergeet, mijn gegevens, ik adviseer jullie om het te knippen en te plakken in word en dan uit te printen en zo op de post te plakken:
Myrle de Swart
no.15, Xuéyuànlù 15
building no.20, door no.1 20 1
appartment no.402 402
100083 Haidian district, Beijing, 10083
China

Mijn Chinese telefoonnummer is: 0086-15 810 752 862.
Mijn Skypenaam is myrle.de.swart
Mijn emailadres is myrledeswart@hotmail.com (gewone mail ook altijd welkom)
en mijn bankrekeningnummer is 12345678 ;)

  • 07 September 2008 - 07:57

    Gwendolynn:

    Hey Myrle, Wat fijn dat je zoveel dingen kunt doen op de campus. Taichi is best cool en errug chinees ;)
    Ik snap niet helemaal waar je nou woont? Ben je off-campus gegaan? Woon je met Tom en Adriane samen in een huis op de campus? Wel relaxed dat je al zoveel snapt, en dat van die treinkaartjes, daar kom je wel uit! Na een jaar China ben je zo ontspannen en onthaast, dan maak je je nergens meer druk om, dus begin daar nu vast mee!
    Dikke kus en heb veel plezier, Gwendolynn
    ps. Wij moeten morgen weer naar de uni (:S)

  • 08 September 2008 - 07:40

    Eva:

    ik dacht dat mijn planning al vol was voor komend jaar, maar jij wil gewoon twee jaar in één proppen, goed zeg!

    kus Eva

  • 08 September 2008 - 07:53

    Majelle:

    Hoi Myrle!

    Klinkt lekker druk, maar wel ontzettend leuk! Knap hoor, dat je zoveel al hebt geregeld, zoals je klassen en dat lesgeven. En dan na je colleges lekker tai chiën! Ook je reisplannen klinken supertof! Dat komt wel in orde... Geniet ervan!

    Liefs, Majelle

  • 08 September 2008 - 15:55

    Lilian:

    Wat een bezig bijtje ben je toch. Hartstikke leuk om je verhalen te lezen.
    Ik ga je mailadres eens uitproberen.
    Liefs, Lilian

  • 09 September 2008 - 19:38

    Gerda:

    hoi myrle,
    Wat een plannen allemaal zeg.. maar vervelen op zijn tijd is ook leuk hoor... chinees vervelen... tóch net anders!
    Ik ga je een kaartje sturen, ben benieuwd hoe lang dat er over doet om aan te komen, liefs, gerda

  • 09 September 2008 - 21:40

    Caroline De Buuf:

    Hey dat klinkt weer een stuk positiever. tof joh zo je leven op te gaan bouwen in een heeeeel ander land!
    Je schrijft leuk, is echt lekker te lezen!
    Maak er maar een boek van als je terugkomt; kan je je reis lekker terugverdienen ;-)
    Helaas zit er nog geen Curves in China, anders had ik je gevraagd daar eens te gaan kijken.
    succes en ik volg je!
    Kus van de buuf

  • 13 September 2008 - 07:33

    Juul:

    Enorm leuk om jouw reis en ervaringen op deze manier te kunnen volgen. Geweldig dat de Myrle die jaren geleden zowat in je broekzak kroop als we in Amsterdam liepen zo een avontuur aangaat.
    Meid,geniet ervan en vergeet niet ook wat tijd te nemen voor ontspanning/verveling!
    Liefs en we houden contact.
    Juul

  • 13 September 2008 - 07:34

    Juul:

    Enorm leuk om jouw reis en ervaringen op deze manier te kunnen volgen. Geweldig dat de Myrle die jaren geleden zowat in je broekzak kroop als we in Amsterdam liepen zo een avontuur aangaat.
    Meid,geniet ervan en vergeet niet ook wat tijd te nemen voor ontspanning/verveling!
    Liefs en we houden contact.
    Juul

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Myrle

Actief sinds 01 Juli 2008
Verslag gelezen: 95
Totaal aantal bezoekers 52507

Voorgaande reizen:

17 Juli 2016 - 06 Augustus 2016

Vietnam!

24 Augustus 2008 - 31 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: