ik heb eigenlijk nooit last van heimwee gehad - Reisverslag uit Peking, China van Myrle Swart - WaarBenJij.nu ik heb eigenlijk nooit last van heimwee gehad - Reisverslag uit Peking, China van Myrle Swart - WaarBenJij.nu

ik heb eigenlijk nooit last van heimwee gehad

Door: Myrle

Blijf op de hoogte en volg Myrle

02 Januari 2009 | China, Peking

Ik zit hier nu 4 maanden (er is er alweer een om, ik weet niet waar de tijd blijft) en ik heb mijn doel gehaald: ik ben tot de Kerst gebleven. Ik had namelijk in het begin zoiets van: ik trek het hier nooit. Maar toen heb ik met mezelf afgesproken dat ik in ieder geval mijn verjaardag in China wilde vieren en dat als ik het met Kerst nog niks vond dat ik dan van mezelf naar huis mocht. Dan had ik het in ieder geval geprobeerd. En met in mn achterhoofd de gedachte dat als je het haalt tot de Kerst dan haal je de rest van het jaar ook wel. En dat is gelukt (natuurlijk) en de rest van het jaar gaat ook lukken. Maar gister was het ff heel zwaar. Ik wilde zo graag naar huis omdat ik jullie allemaal mis....

En dan hoor je dat die langs is geweest en die en die en op kerstavond hebben we dat en dat gedaan en 30 december zat het huis ook vol met allemaal gezellige mensen en dat is niet leuk om te horen. Toen wilde ik er ook bij zijn! Maar goed, het is nu eenmaal niet anders. En ik weet voor mezelf dat het gewoon geen optie is om tijdelijk terug te gaan. Ik ga dan terug en als ik hier weer terug kom, zit ik in dezelfde situatie als toen ik aankwam in augustus, dan kan ik dus opnieuw beginnen. En over 4 maanden ofzo zal ik vast wel weer een dip hebben. Het zegt alleen maar dat je het thuis goed hebt, dus dat is wel goed om te realiseren.

Maar de afgelopen anderhalve week was een periode van veel studeren, nog veel meer zenuwen en spanning. Maar die heb ik afgesloten met een leuke Oud en Nieuw. Laat ik beginnen bij het begin: 23 december had ik dus mijn eerste tentamen: klassiek Chinees. Bij klassiek Chinees vertalen we de verhaaltjes niet van het klassiek in het Nederlands maar van klassiek in modern Chinees. Dat is even een omschakeling maar wel goed voor zowel je modern als je klassiek Chinees. Je leert ook heel andere karakters dan bij de andere vakken. Het tentamen bestond net als de vorige keer uit drie opdrachten: eerst moest je losse woordjes vertalen in hun context in een zinnetje. Want er zijn best veel woorden die veel verschillende betekenissen kunnen hebben.

De tweede opdracht was zinnen vertalen en de derde was drie verhaaltjes vertalen. Ik heb dat tentamen proberen te leren net als mijn examen Latijn: gewoon de originele tekst voor je en dan net zolang proberen totdat je het kunt vertalen. Althans, dat was de bedoeling, maar er waren zoveel andere dingen ook te doen dat ik het niet gehaald heb omdat ik me eerst bezig gehouden heb met het netjes overschrijven van de tekst, de aantekeningen daarbij en dan de vertaling. Daarmee leer je het natuurlijk maar het ging zeker minder soepel dan gehoopt.

Donderdag 25 december hadden we gewoon les. Alleen het effect was een beetje hetzelfde als de dag van het Suikerfeest op het Florijn: klassen met zes leerlingen. Bij Jasper zaten er bij spreken en verstaan zelfs maar twee man: hij en iemand anders. Maar die docent had blijkbaar ook gezegd dat hij het begreep als de mensen niet kwamen, ja, dan zou ik ook niet gaan. Alleen bij aardrijkskunde zat de klas wel vol, we hadden namelijk tentamen. Heel aardig deelde de docent vantevoren snoepjes uit zovan: jullie hebben eigenlijk een feestdag en zitten nu een tentamen te maken dus dan doe ik iets aardigs terug. Maar dat maakt me toch een herrie!

Het tentamen was vrij goed te doen. We hadden de les vantevoren gefuxiet (herhaald) en daaruit bleek dat je bepaalde dingen gewoon moest stampen zoals de provincies met de hoofdsteden, vijf belangrijke bergen, de vier heilige boeddhistische bergen, de hoogvlakten en laagvlakten, grenslanden, dat soort dingen. Dat heb ik dus 's woensdags met Kathia zitten te leren en dat ging dus goed. Verder moest je een beschrijving geven van ongeveer 100 karakters van twee plekken uit een rijtje van vijf dat je vantevoren al wist dus dat hadden we allemaal voorbereid. Alleen ik had tijdens de les nooit aantekeningen gemaakt en ook tijdens het studeren niet veel aandacht besteed aan de toeristische attracties dus daar wist ik weinig van af maar er was een onderdeel met acht vragen met van die stampdingen erin en daar kon je extra punten voor krijgen als je meer beantwoordde en dat had ik per ongeluk al gedaan dus dat zal wel goed gegaan zijn.

Eigenlijk was het mijn bedoeling om Kerst te vieren met een aantal buitenlanders, bij iemand thuis samen komen en dan zelf een dinertje in elkaar flansen. Maar degenen met wie ik dat zou doen, zitten hier grotendeels voor het tweede jaar dus uiteindelijk hadden ze het allemaal te druk met tentamens, werken en andere dingen om nog iets te doen. En toen was het plan om gewoon met Sandra en Diego ergens iets te gaan eten maar Sandra was ziek dus dat ging ook niet door. Maar omdat ik zelf weinig aandacht besteed heb aan Kerst, heb ik er ook weinig van gemerkt. Het is alleen dat het wat moeilijker is dan normaal om iemand te vinden om mee te eten en dat de klassen dus zo leeg zijn.

Tweede Kerstdag ben ik nadat ik naar de les was geweest en gestudeerd had, bij Kathinka op Beida langs geweest. We hebben jiaozi gegeten en daarna de film “The pacifier” gekeken. Fantastische film: het verhaal is dat een hele stoere marineman op moet gaan passen op kleine kinderen terwijl hun moeder een code moet geven om de erfenis van haar man te kunnen krijgen en die erfenis is een of andere belangrijke uitvinding. Die marineman is natuurlijk heel stoer en zo maar als hij op een speelgoedbeest stapt, schrikt ie al. In het begin gaat natuurlijk alles mis maar aan het eind komt het goed en krijgt hij natuurlijk een relatie met de schooldirectrice van de kinderen. Hij wordt gespeeld door Vin Diesel en zij door degene die ook Lorelai Gilmore speelt, fantastisch!

Zaterdag en zondag veel gestudeerd en toen was 's maandags hanyu: modern Chinees lezen en schrijven. Ten eerste zaten we in een gebouw waar we normaal nooit zitten en het heeft ook nog eens drie ingangen die we allemaal gehad hadden voordat we de goeie gevonden omdat we het verkeerde lokaalnummer in ons hoofd hadden. Vervolgens begonnen we ineens, zo ongeveer zonder aankondiging aan het luistergedeelte. We hadden een blad gekregen dat dubbel gevouwen was en aan allebei de kanten stonden vragen maar ik wist niet eens of ze over het zelfde stukje zouden gaan, ik wist niet of we het een of twee keer te horen zouden krijgen, je kreeg er te weinig tijd voor en als toppunt blijken zowel buitenlandse studenten als Chinese docenten hun mond niet te kunnen houden als je een tentamen moet maken dus ik werd constant afgeleid. Dit ging dus niet goed.

Dinsdag had ik krant lezen en omdat ik daar de vorige keer vijf dagen voor geleerd had en maar 60,5% behaald had, was ik hier ook heel erg zenuwachtig voor. Maar ik heb het idee dat dat niet zo heel erg nodig was, het ging naar mijn gevoel goed. Dat was omdat ik anders geleerd heb dan de vorige keer en omdat het tentamen ook iets anders was. De moeilijke onderdelen hadden minder vragen dan de vorige keren en het makkelijke stuk (tekstje met vragen erbij) was groter. Dat is natuurlijk een sneaky methode om mensen makkelijker te laten slagen.

Woensdag 31 december had ik mijn voorlopig laatste tentamen: spreken en verstaan. Al bestond het tentamen (net als de lessen eigenlijk) alleen maar uit luistervaardigheid. Wat misschien maar goed is ook want een mondeling is nog enger. Ik ben dinsdag na mijn tentamen pas begonnen met leren: ik heb les 1 tot en met 9 van de 12 geluisterd met de tekst erbij. Dat is natuurlijk niet echt een fantastische voorbereiding en ik was dan ook keizenuwachtig. Heb ook maar even Valeriaan gebruikt (Voor het geestelijke effect want volgens mij zegt mam altijd dat je dat regelmatig moet gebruiken en dat het dan pas effect heeft). Het was makkelijker dan verwacht omdat het een stuk langzamer was dan de oefeningen in de les en bij de invuloefening moest je in de les iedere keer zo ongeveer halve zinnen invullen en nu waren het vijf zinnen waar je drie woordjes in moest vullen. Alleen het laatste deel, dat je een stuk tekst te horen krijgt en daar open vragen over moet beantwoorden, ging heel slecht omdat ik geen idee had waar het over ging. Maar dat hoorde ik van veel mensen terug dus wat dat betreft, zal het ook wel meevallen.

Ik belde na mijn tentamen Kathinka om het te hebben over wat we 's avonds zouden gaan doen en die stelde toen voor om 's middags eerst te komen schaatsen bij hen op het meer. Ja, tuurlijk, zeker toen ze voorstelde om daarna warme chocomel te gaan drinken, was ik snel overtuigd. En het was gaaaaaaaf! In het begin was het vet eng omdat je van een schuin stukje af moest om van de kant op het ijs te komen maar toen ik er eenmaal stond, ging het wel. Al heb ik mezelf terug gezien op de film van Kathinka en in het begin zag het er niet uit, maar na anderhalf uur schaatsen viel het best mee. We hebben ons ook rotgelachen om al die Chinezen en Kathinka trok al snel de conclusie dat haar niveau toch echt hoger was dan dat van de gemiddelde Chinees. Het mijne definitely niet, maar dat geeft niks. Ze heeft er nog bijna een vriend op gedaan :P Op een gegeven moment kwam er een Chinees echt recht op ons af en hij leek niet echt te kunnen remmen dus die heeft ze maar even opgevangen. En hij was niet eens lelijk! Later kwamen we hem nog eens tegen, maar ze hebben niet elkaars telefoonnummer durven vragen ;).

Na een uur of anderhalf, twee zijn we van het ijs afgegaan en hebben we inderdaad lekker warme chocomel gedronken. Mmmm. Toen zijn we nog even naar Kathinka's kamer geweest maar uiteindelijk moesten we nog rennen om op tijd weer bij mij te zijn want we hadden om kwart voor zeven afgesproken met de Nederlanders om samen pizza te gaan eten voor Oud en Nieuw. Uiteindelijk zaten we met een groep van 25 man volgens mij bij die Italiaan omdat er ook allemaal klasgenoten van die en die bij waren. We besloten om gewoon een aantal pizza's te bestellen omdat een pizza de man te veel zou zijn en zo kon je van alles wat proeven. Uiteindelijk hebben we alsnog een pizza de man op maar goed. Het was erg lekker.

Na de pizza's zijn we met de Nederlanders naar ons appartement gegaan waar Adriane en Aniek voor de gezelligheid wat snacks en glühwein voorbereid hadden. Toen hebben we nog zo'n anderhalf uur met z'n allen bij elkaar gezeten en toen ging de eerste lading al weg want die wilden nog uit en moesten zich daar nog op voorbereiden. Rond elf uur zijn de laatsten ook weggegaan en bleven Kathinka en ik met z'n tweeën over. Wij hadden onderweg naar huis sterretjes gekocht en die hadden we grotendeels met z'n allen afgestoken maar pap en mam belden denk ik rond half twaalf dus toen hebben we met hen afgeteld en de laatste drie sterretjes voor de webcam afgestoken, heel grappig om zo oud en nieuw te vieren. Ook Kathinka's ouders hebben we nog gesproken en nadat Kathinka nog wat rondgesmst had met mijn telefoon omdat haar beltegoed op was (ook hier was het netwerk overbelast, maar dat was niet meer het probleem om kwart voor één) is zij naar huis gegaan.

Gisteren was het een januari en had ik dus een zware dip. Dus ik heb mijn dag besteed in bed en op internet. Heb nog wel met m'n language partner afgesproken omdat ze voor de 31e afgebeld had. Ik had er wel geen zin, maar goed, je moet toch eten en het was niet verkeerd voor me om er even uit te gaan. 's Avonds mam nog lang gesproken en sindsdien gaat het wel weer. En vandaag heb ik lekker uitgeslapen, hier wat gerommeld en 's middags ben ik met Tom, Jasper, zijn languagepartner en Kathinka weer gaan schaatsen en daarna hebben we op Beida gegeten. Vandaag was het echt een stuk drukker dan woensdag en het ijs was ook veeeeeeel slechter omdat er Chinezen zijn die het blijkbaar heel leuk vinden om in het ijs te lopen hakken, maar goed, wederom veel lol gehad. Morgen ga ik maar weer eens rustig aan de studie en ik wil naar de Silk Market om eens inkopen te gaan doen voor mijn reis. Ik ben namelijk hard toe aan warmere kleding (voor Harbin) en mijn ondergoed en sokken zijn na vier maanden China ook aan vervanging toe. De komende tijd plan ik om zo halverwege de week te bloggen, op mijn laatste dag voor vertrek naar de volgende bestemming namelijk. Dus tot volgende week woensdag, dan een verslag van hoe treinkaartjes te kopen in China.

Xx Myrle

  • 02 Januari 2009 - 22:24

    Carolijn:

    Hallo Myrlos,

    Nog een gelukkig nieuwjaar! En eindelijk even van de tentamens af. Volgens mij is het bij jou net zo koud als hier. Zai jian!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Myrle

Actief sinds 01 Juli 2008
Verslag gelezen: 131
Totaal aantal bezoekers 52500

Voorgaande reizen:

17 Juli 2016 - 06 Augustus 2016

Vietnam!

24 Augustus 2008 - 31 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: