't is al lang geleden, veel te lang geleden - Reisverslag uit Peking, China van Myrle Swart - WaarBenJij.nu 't is al lang geleden, veel te lang geleden - Reisverslag uit Peking, China van Myrle Swart - WaarBenJij.nu

't is al lang geleden, veel te lang geleden

Door: Myrle

Blijf op de hoogte en volg Myrle

17 Februari 2009 | China, Peking

Maar ik was gewoon te lui om te schrijven. Ik begin morgen voor het echie aan het tweede semester. Maandag hoefden we alleen maar “even” in te schrijven en vakken te kiezen. Vandaag dus nog vrij en morgen moeten we weer aan de slag. Hoewel, moeten... Zoals Gerda op Skype zei: sommige dingen veranderen nooit, want ik ben zoals gewoonlijk de vakantie helemaal beu en ben blij dat ik weer mag beginnen. Wat ik ook “mag”, is hier nog een halfjaar blijven. Dit slaat op mijn sollicitatiegesprek bij het Neso. Jacques van Vliet (de directeur) vroeg hoe lang ik moest, dus hoe lang ik beschikbaar zou zijn voor een baan. Ik zei: “Ik MAG nog een halfjaar”. En zo ervaar ik het op dit moment ook: ik mag hier lekker nog een halfjaar zijn, nog een halfjaar Chinees leren, beter worden (en dan hopelijk ook zo dat ik het zelf ook merk), reizen, eten, luieren, nieuwe mensen leren kennen, minder snappen van China (hoewel dat natuurlijk niet de bedoeling is): YES!
Ik ben nu drie weken terug van het reizen en heb in deze drie weken wel twee attracties bezocht en twee dagen gewerkt, o ja en drie keer hardgelopen. That's it. Lekker vakantie vieren, op internet hangen (er was toch niemand thuis :D), tv kijken (ook op internet) en slaaaaaaaapen, mmmmmm.... Maar goed, na drie weken ben ik dat helemaal zat en ik zit boordevol plannen voor dit tweede semester en ook al voor volgend jaar. Dat heb ik trouwens ook nog gedaan: op internet gezocht naar informatie over de mogelijkheden voor mijn Master en gekeken voor banen voor volgend jaar. Beide niet al te succesvol want ik word een beetje bang als ik alle eisen zie die men heeft voor mensen die bij hun bedrijf mogen komen werken. En wat betreft de master: ik weet niet wat ik wil...
Ja ik weet wel wat ik wil, maar ik weet niet wat de beste en voor mij meeste geschikte route is op weg naar mijn doel. Het zit namelijk zo: ik moet nog twee vakken doen om mijn Bachelor te halen. Daarbij wil ik nog een extra vak doen en had ik het idee opgevat om een baan te zoeken om werkervaring op te doen. Terwijl ik hier zat, bedacht ik me dat ik de richting van de internationale betrekkingen op wil. Nou heb je bij ons in Leiden drie masters vanaf volgend jaar: een gewone master die doorgaat op waar we in de bachelor mee begonnen zijn (en dan moet je je op een bepaald gebied specialiseren), een onderzoeksmaster die twee jaar duurt en die ik niet wil doen, en vanaf komend jaar is er een businessmaster. Deze wordt georganiseerd in samenwerking met de universiteit van Rotterdam die het businessgedeelte verzorgt. Ik heb gehoord dat als je deze master gedaan hebt, de banen zo ongeveer voor je voor het oprapen liggen. Het zou dus een heel veilige keuze zijn. Als je niet genoeg economische kennis hebt, kun je een voorbereidend jaar volgen waar je, naar ik gehoord heb, al aan mag beginnen als je je bachelor nog niet hebt.
Maar nou heb ik ook eens zitten denken aan een master internationale betrekkingen, omdat ik die kant op wil, is dat misschien wel handig. Ik weet er op dit moment namelijk nog nauwelijks iets van af. Deze master wordt door bijvoorbeeld de uni in Groningen, Utrecht en Amsterdam aangeboden. De master in Amsterdam zou dan het meest geschikt zijn. Ik hoorde van mijn huisgenootje Adriane dat er in Leiden ook een master IB is en dat je voor een hele goeie ook naar Londen zou kunnen gaan, maar die zijn allebei onwijs duur en die in Leiden duurt twee jaar. Dus dat is op dit moment geen optie. Wat ik volgend jaar ook wil doen, is al wat vakken volgen van mijn master of al beginnen aan mijn scriptie, dat zou ik eigenlijk het liefst willen omdat dat echt de druk in het masterjaar verlaagt. Maar dan moet ik dus wel weten welke ik wil doen.... En ik moet weten of het mag.
Verder heb ik op de site van buitenlandse zaken gelezen dat ze een niveau Frans en Engels van je eisen dat ik voor beide talen niet heb, dus ik zou ook volgend jaar mijn tijd op kunnen vullen met extra Frans of Engels. Daarnaast wil ik nog sporten, mijn baantje in het klooster aanhouden, mijn reis naar Italië van zomer 2010 voorbereiden en het coolste: ik heb een hele coole manier gevonden om me met zingen bezig te houden. Ik ben van plan om (het liefst natuurlijk vaker) een optreden in elkaar te zetten waarin ik rond een bepaald thema allerlei nummers ga zingen (thema's als fado, Franse muziek, country dat idee). Zo zing ik, treed ik op, leer ik vanalles en leer ik in verschillende muziekstijlen muzikanten kennen. Ik ben ook van plan om een performance cursus te gaan volgen omdat dat toch niet echt mijn sterkste punt is. Met zangles heb ik me nooit speciaal op één genre gericht, er is dus ook niks waar ik echt goed in ben, echt de goede stem voor heb, maar ik kan best veel redelijk goed. En ik vind het ook allemaal leuk, dus zo kan ik het allemaal combineren. Oooooo, ik heb er nou al zin in....
En naast dit alles moet ik ook nog een goede manier vinden om mijn Chinees bij te houden. Want ik hoef geen taalvakken meer te volgen (ga wel klassiek Chinees erbij doen, maar dat helpt niet op de goede manier) dus hoef me geen 85 uur in de week bezig te houden met Modern Chinees. Ik ben erg bang dat ik het daardoor verleer. Er zijn veel manieren om het bij te houden: karakters leren, Chinees lezen, Chinees schrijven, Chinese televisie kijken en natuurlijk Chinees praten. Ik wil op de een of andere manier daar een goeie mengeling in vinden (en de tijd om die uit te voeren) om het zo goed mogelijk te blijven gebruiken.
In het begin van deze drie weken hoorde ik van mijn Duitse klasgenootje Sandra dat ze niet mee wilde naar Harbin omdat ze zwaar verkouden was en veel last van haar oren had. Katya en Thomas wilden ook niet mee, maar ze wilden op zich wel ijssculpturen zien. Toen zijn we op een zondag naar een plek 80 kilometer van Peking gegaan want daar konden we ze ook bekijken. We moesten eerst naar een langeafstandsbusstation hier in Peking. Daar moesten we lijn 919 hebben. Maar ALLE bussen die er stonden hadden dat nummer en wij konden er maar geen vinden die naar onze bestemming ging. Eindelijk gevonden, wilden we een kaartje kopen. Dan moet je daar naartoe, werd ons verteld. Eenmaal daar, hoorden we dat we toch bij die eerste mevrouw moesten zijn. GRRrrr... Katya vroeg ook: waarom stuurt u ons nou daar naartoe terwijl u ook weet dat we bij u een kaartje moeten kopen. Dit is een, vinden wij, typisch Chinees verschijnsel: mensen die je, naar het lijkt, expres verkeerd sturen. En ik ben op dit moment nog in de stemming van: ik wil misschien best ergens naartoe maar het moet wel supermakkelijk gaan en zeker zoals ik uitgezocht heb dat het zou moeten gaan, anders heb ik er al geen zin meer in. Dit verklaart ook waarom ik deze vakantie in Peking zo weinig gedaan heb.
Toen we in het goede dorp aangekomen waren, bleken we nog met een taxi te moeten. Maar uiteindelijk waren we er. Er werd ons verteld, en dat idee hadden we zelf ook, dat het het mooist was als het verlicht was, dus vanaf een uur of vijf, zes. Omdat je er maar één keer in kon, niet eruit kon om te eten zeg maar, zijn Katya en Thomas een berg gaan beklimmen en heb ik wat rondgedwaald in de buurt van de ingang. Alleen bleven ze wel heeeeeel lang, wat ik op een gegeven moment een beetje zat was. Maar goed, ze kwamen terug en toen hebben we geluncht en zijn het park in gegaan. We moesten eerst heel hard lachen, want er was dus werkelijk NIKS te zien. Maar het bleek dat de sculpturen in een overdekte ruimte stonden. En het leukste was dat ze daar al verlicht waren :D. Maar absoluut geen vergelijk met wat ik van vorig jaar van Harbin gezien heb hoor! Dat was wel jammer.
Jacques van Vliet van het Neso had gezegd van: als je terug bent in Peking na het reizen, moet je maar eens bellen, dan gaan we om de tafel zitten om te kijken wat er mogelijk is voor je. Dus ik gebeld en ik kon gelijk twee dagen later op gesprek komen. Doodzenuwachtig natuurlijk, maar dat bleek nergens voor nodig. Hij vertelde dat er wel wat mogelijk was op de afdeling assessment. Daar moeten alle Chinezen die in Nederland willen studeren een dossier naartoe sturen met hun diploma's en een bewijs van het niveau Engels dat ze hebben. En bij het Neso gaan ze dat dan weer controleren want Chinezen schijnen de kluit nogal eens te bedriegen. Ik heb een “sollicitatiegesprek” gehad met het hoofd van die afdeling en die vroeg of ik gelijk kon beginnen. Eeehhh... ja hoor, heb toch vakantie.
Die vrijdag en de dinsdag daarop heb ik best saai werk gedaan: alle Chinese studenten die zich bij het Neso melden met het idee dat ze naar Nederland willen, krijgen een dossier en voor iedere aanmelding die ze doen (voor verschillende opleidingen aan of dezelfde, of verschillende universiteiten een pdf bestand. Die pdfbestanden moeten in de map van de juiste universiteit op de computer bij Neso en op hun website. Daarnaast heb ik alle studenten in Excel ingevoerd en die drie dingen moeten dan kloppen. Het is natuurlijk gek als honderd man zich aanmeldt en je hebt maar 95 pdf's of namen in Excel. Maar goed, ik klaag niet, in een halfjaar kan er veel gebeuren en je moet tenslotte ergens beginnen. Er komt vanzelf ander werk voorbij. Het enige probleempje: ik moest er wel even voor zorgen dat ik een dag in de week vrij was van school anders kon het hele feest niet doorgaan, maar dat is gelukkig gelukt. Helaas niet de vrijdag, dan heb ik mijn eigen bureau op het kantoor, maar op dinsdag (dan zit ik aan een hoge tafel op een hoge kruk en kan ik mijn spullen nergens kwijt). Maar ik ben allang blij dat ik überhaupt een dag vrij kon plannen.
Ik zal ook mijn tentamencijfers hier eens vertellen. Hierbij moet je weten dat je in China veel makkelijker hoge cijfers haalt dan in Nederland, maar dat het op mijn universiteit toch moeilijker is (of voor mij speciaal (?)) dan op de andere universiteiten in China waar Nederlanders zitten. Ik had voor lezen en schrijven 77%, voor spreken en verstaan 70%, voor luistervaardigheid 73%, voor klassiek chinees 74%, voor krant lezen 82% en voor aardrijkskunde 88%. Voor dit tweede semester heb ik twee uur minder les omdat ik het niet voor elkaar kreeg om meer te kiezen terwijl ik die dinsdag vrijhield. Dus mijn rooster is dit semester als volgt (18 uur):
maandag: lezen en schrijven, spreken en verstaan, economische kranten lezen
dinsdag: vrij
woensdag: lezen en schrijven, spreken en verstaan, nieuws luisteren, klassiek chinees (als het doorgaat, want als er teveel Nederlanders afhaken, zijn er niet genoeg mensen meer om het vak aan te geven)
donderdag: essay schrijven
vrijdag: lezen en schrijven
Ik ben aan het overwegen om, als klassiek niet doorgaat, het vervolg te doen op aardrijkskunde, op hetzelfde tijdstip.
Naast het werken en studeren wil ik natuurlijk ook nog reizen. Maar omdat ik de verste bestemmingen voor het tweede semester bewaard heb :S moet ik veel gaan skippen. Ik wil een week naar Dunhuang en Jiayuguan, een week cruisen over de Yangzi, een week naar Suzhou, Hangzhou en Nanjing en nog een week naar Yangshuo en Guilin. Omdat ik op dit moment vrees dat we in mei maar twee dagen vrij zijn, ipv vijf, moet ik echt heel erg uitkijken met het skippen van lessen niet voor het reizen. Want als we geen vakantie hebben, moet ik dus drieënhalve week skippen en we hebben 14 weken les volgens mij, dus zit je al heeeel snel aan de maximale 30% die je mag missen. En na het tweede semester wil ik nog naar Yunnan en Tibet dus dat moet ik tegen april ook eens gaan organiseren. Kortom, plannen zat en daar ga ik dus nu eens aan beginnen.
Volgende keer een verhandeling over kinderen in China: zielig of verwend?
Xx Myrle
PS: voor een kortere en minder regelmatige versie van mijn blog (en voor andere info over studeren in China) zie: http://bbs.nesochina.org/Forumindex.aspx

• 17 Februari 2009 - 15:51

Lilian:

Wow, wat heb jij een plannen. Jij gaat tijd tekort komen. Ben benieuwd wat je uiteindelijke keuze voor je master gaat worden. Hartstikke leuk voor je, dat je een baantje hebt en wat een goede punten heb je gehaald! Knap hoor.
    Liefs, Lilian