't is altijd lente in de ogen van de ... - Reisverslag uit Peking, China van Myrle Swart - WaarBenJij.nu 't is altijd lente in de ogen van de ... - Reisverslag uit Peking, China van Myrle Swart - WaarBenJij.nu

't is altijd lente in de ogen van de ...

Door: Myrle

Blijf op de hoogte en volg Myrle

22 Maart 2009 | China, Peking

tandartsassistente (paste niet meer in de titel)

Eerst een vraag: ooit een Nederlandse oma gezien die een bal hooghoudt? Heb net een Chinese oma dat zien doen, geweldig!

Ik kan er niet bij met mijn hoofd, de tijd gaat zo ontzettend snel. En nu de site aangeeft dat het nog maar zoveel dagen is, wordt het helemaal confronterend. Ik had deze week op een gegeven moment ook echt zoiets van: help, het gaat me allemaal veel te snel en ik kan het niet meer bijhouden. Ik wil nog zo ontzettend veel. Daarom dacht ik: laat ik de koe bij de horens vatten en gelijk dan volgend weekend weggaan. Plan: toch naar Harbin, ondanks dat de ijssculpturen al weg zijn. Dat is namelijk zo “dichtbij” dat het in een weekend kan. Dus ik op pad om een treinkaartje te kopen, maar ik kon geen trein vinden naar Harbin (komt omdat alleen de eindstations aangegeven worden). Toen dacht ik: ik ga nog even op internet zoeken wat nou de beste tijd is. Ik wilde uit nieuwsgierigheid toch ook de temperatuur even weten en schrok toen: de komende week is de gevoelstemperatuur min zestien. Dat vond ik toch wel erg weinig, met name omdat de kans dat het ijssculpturenfestival al weg is best groot is. En ik wilde best wel kou lijden maar dan wel om die dingen te zien.

Dus geen Harbin. Wat dan, want ik wil nog zoveel zien. Toen kreeg ik het idee om naar Guilin en Yangshuo te gaan, omdat het daar al erg mooi weer is :D. Maar dan gaat toch mijn braafheid opspelen: ik wilde van maandag tot en met zondag weg, maar die woensdag hebben we bij spreken en verstaan een spreekbeurt met zijn tweeën dus daar moet ik bij zijn. Dan maar daarna, van donderdag tot en met dinsdag. Wat wil het geval, eens in de twee weken hebben we op maandag bij economisch krant lezen een kleine test. Zo rekenend, hebben we de maandag dat ik weg wil een test. En kan ik die missen of niet? Dat is momenteel even de vraag waar ik nog niet helemaal uit ben, maar ik voel er toch wel veel voor. Zeker omdat het iedere twee weken is, dan kan ik dus haast nooit weg want je zit natuurlijk ook nog met de andere vakken waar je wel eens wat voor hebt.

Deze week had ik weer niets gehoord om te komen werken dus ik ben maar eens gaan informeren en helaas hebben ze momenteel geen werk voor me. Dat is balen, maar het heeft ook als voordeel dat ik tussen twee heftige dagen een dag vrij heb om goed te studeren. Of om andere dingen te doen, want afgelopen dinsdag heb ik een paar uur heerlijk zitten zingen. Beetje blèren, uitproberen wat ik wel of niet kan. Ik stuurde pap een mail: ik ben momenteel helemaal weg van dat en dat nummer, wat vind je ervan, zou ik dat kunnen? Reactie: dat zijn nou net rock-and-roll nummers, ik weet niet of jij daar de strot voor hebt. Ja, maar dat is nou net het leuke eraan, van die swingnummers. En het is weer eens iets anders, dat verwacht niemand van me.

Ik had dinsdag ook afgesproken met mijn Thaise language partner. Ik help haar met haar Engels en omdat zij beter Chinees spreekt dan ik, en erg graag overgaat op het Chinees, leer ik van haar ook weer veel. We zaten heerlijk buiten, het is deze week hier namelijk erg lekker weer en een dag was het zelfs warm te noemen, en omdat we Engels praatten, kwam er ook een Chinees meisje bij zitten. Haar Engels was vrij dramatisch te noemen maar goed, ze spreekt wel vloeiend Chinees dus heel handig. Op een gegeven moment, haar major is Engels, vroeg ze of we voor wilden lezen uit haar lesboek. Toen werd ik even juffrouw, ieder van ons ging een stukje voor lezen en als ze het niet helemaal goed uitspraken of niet wisten wat het betekende, ging ik het verbeteren of uitleggen. Heel grappig maar dood- en doodvermoeiend. Mijn Thaise languagepartner wil me er graag voor betalen maar omdat ik vind dat ik haar niets kan leren, omdat Engels ook niet mijn moedertaal is, dus ik wil niet betaald krijgen. Daarom kreeg ik afgelopen dinsdag Thaise koekjes, hmmmm....

Vrijdag ben ik voor het eerst naar de hanyujiao geweest, Chinese corner oftewel: een afgesproken tijd en plaats waar Chinezen en buitenlanders bij elkaar komen om samen Engels of Chinees te praten. Dat was altijd op woensdagavond maar dat kwam voor mij nooit zo goed uit, zeker niet nu ik tot zes uur college heb (en het begon om zeven uur). Maar vrijdagmiddag alle tijd van de wereld, dus daar gaan ze me vaker zien. Ik heb ook nog goed hardgelopen, heb al vijf keer weer gelopen. Man, het is duidelijk erg lang geleden... Momenteel doet het nog best zeer, maar mijn programma bouwt erg langzaam op dus da's mooi.

En zaterdag ben ik eerst naar het oude zomerpaleis geweest en 's avonds ben ik met een aantal meiden en een jongen gaan stappen. Naar Salsa Carribe. Dat klinkt goed en dat was het ook, ik denk dat ik daar wel vaker naartoe wil, daar hebben ze tenminste goeie muziek. En goedkope drank. Als je daar naartoe gaat, verlaat je namelijk als je wat wil drinken de club en gaat naar een café aan de overkant van de straat om daar bijvoorbeeld voor 10 kuai een tequila sunrise te drinken. En van dansen krijg je enorme dorst.

Bij het oude zomerpaleis en 's nachts in de taxi terug naar huis, ben ik heel Chinees opgelicht. Tenminste, bij het zomerpaleis bijna want ik bleef doordrammen. Het zit zo: met je studentenkaart krijg je bij best veel dingen korting. Daar raak je aan gewend dus je wil overal korting krijgen. En die kreeg ik niet want ik was een bepaald type student die dat niet kreeg. “Kijk maar daar op dat bord” zei die mevrouw. Dus ik gekeken, het stond er niet op. Ik terug: “het staat er niet op”. “Ja, maar we kunnen niet alle vormen en uitzonderingen erop zetten” Ik: “toen mijn vriendin hier was, heeft ze ook korting gekregen”. Na heel veel vijven en zessen en veel gezeur, toch korting gekregen: 5 kuai in plaats van 10 betaald. We zijn wel arme studentjes toch;)?

En in de taxi terug, ik zag die meter maar oplopen en vroeg Katya op een gegeven moment: “Is het altijd zo duur?” “Het kost zo'n 45 kuai” “Kijk dan maar eens waar hij nu op staat” Dik in de zestig, uiteindelijk moesten we 69 kuai afrekenen, in plaats van 45. Katya nog in discussie, maar hij gaf niet toe zeg! Dus toen heeft Katya gezegd dat ze wel naar zijn bedrijf zou gaan bellen. Waarschijnlijk ben je uiteindelijk meer kwijt aan het bellen dan dat je eventueel terugkrijgt haha.

Vandaag is het zondag en ik ben kapot, ik lag om vijf uur in bed en kwam er om twaalf uur uit. En ik had niet eens een kater, dat lukt niet van een sangria en een cocktail. Voor de smerige cocktailnamen moet je trouwens ook in dat café zijn: Quick fuck etc. Ik vroeg me af of ze daar GHB in doen, weet iemand dat? Heb heerlijk rustig aangedaan, hardgelopen, opgeruimd en gepoetst en niet gestudeerd :S. Daar zal ik morgen wel spijt van hebben, ben ik bang...

xx Myrle

  • 22 Maart 2009 - 13:21

    Mandy Van Dongen:

    Klinkt gezellig die cocktails! Ze noemen het natuurlijk ook niet voor niks COCKtails ;)

    Leuk verhaal weer! Jij bent een stuk beter in je site bijhouden dan ik, haha.
    Mocht ik naar China komen laat ik het je zeker weten!

    Groetjes!!

  • 22 Maart 2009 - 20:51

    Eva:

    ha weer even een berichtje van mij, al die cocktail namen ja... ik weet niet of ze er ghb indoen...maar dat moet je misschien wel checken ja :P hihi.

    ik heb gisteren heerlijk de hele middag op het terras gezeten, lekker in het zonnetje... gekletst met melanie en nog wat andere mensen die ook aan dezelfde picknicktafel zaten.... vandaag poging 2 maar t waaide te hard.

    binnenkort langer bericht maar mijn internet doet het nu toevallig even ik weet alleen niet voor hoe lang

    kus eva


  • 23 Maart 2009 - 12:25

    Gerda:

    hoi myrle,
    het was hier ook lente: op 21 maart, precies één dag! Nu is het storm, regen en een gevoelstemperatuur van min min. Guilin en Yangshuo zijn leuk! daar komt Ying vandaan, prachtig karstgebergte. Ik wil daar ook nog graag een keer heen, zal vast nog wel eens gebeuren...
    Liefs weer, gerda

  • 28 Maart 2009 - 10:39

    Lilian:

    Leuk om te lezen hoe je elkaar probeert te helpen met je "taalproblemen". Zo creëer je een win-win-situatie en ik kan me voorstellen dat je bezoek aan de Chines corner voor herhaling vatbaar is.
    Vannacht gaat hier de zomertijd weer in en moeten we de klok een uur vooruit zetten. Het is hier trouwens verschrikkelijk rotweer, nat, winderig, koud.
    Liefs, Lilian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Myrle

Actief sinds 01 Juli 2008
Verslag gelezen: 92
Totaal aantal bezoekers 52481

Voorgaande reizen:

17 Juli 2016 - 06 Augustus 2016

Vietnam!

24 Augustus 2008 - 31 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: