I ain't done bad! - Reisverslag uit Peking, China van Myrle Swart - WaarBenJij.nu I ain't done bad! - Reisverslag uit Peking, China van Myrle Swart - WaarBenJij.nu

I ain't done bad!

Door: Myrle

Blijf op de hoogte en volg Myrle

17 Mei 2009 | China, Peking

Pfff, het loopt echt op z'n eindje. Ik weet, ik schrijf het zo ongeveer iedere week, maar iedere week baal ik er ook meer van. Gister helemaal, had echt even een omgekeerde-heimwee-dip: het is hier zo leuk, er kan zoveel waarvan ik zo veel nog niet gedaan heb, er is nog veel te ontdekken, de mensen om me heen zijn zo leuk, het is zo gezellig en hoe groot is de kans dat je ze na dit jaar nog ziet. Kijk, ik heb de mogelijkheid door hard te werken om naar al die landen toe te gaan, maar voor een heleboel van hen is het gewoon onmogelijk om naar Nederland te komen. En de kans dat je elkaar nog eens ziet, is gewoon groter als je beiden kunt reizen. Het is hier zo anders, in Leiden is het ook supergezellig, maar er zijn er veel die hun leven (ook nog) ergens anders hebben en hier zit je op elkaars lip waardoor je veel makkelijker samen iets gaat doen. En dit alles speelt zich dan in m'n hoofd af en zoals velen van jullie wel weten, is het resultaat vervolgens dat ik me juist terugtrek en er niet uithaal wat erin zit. Verdomme! Ik denk zo vaak: ik zou het zo graag anders doen, iets anders in elkaar willen zitten. Één positief puntje: zat gister “met de nachttrein naar Lissabon” te lezen en daarin stelden de hoofdpersonen dat omstanders je vaak anders beoordelen dan je zelf doet, ik hoop het maar ;). Maar hoe graag ik het eigenlijk anders zou willen, ik ben er wel van overtuigd dat, zoals ik al eerder schreef, ik het niet anders gekund had dan hoe ik het tot nu toe gedaan heb. En het is gelukkig niet zo erg dat ik zo weinig gedaan heb buiten de campus dat ik verdwaal als ik zelf met de metro ga, zoals een klasgenootje van me vorige week overkwam.

Zoooo, en nu weer even de positieve kanten van het verhaal. Ik heb deze week, tot nu toe, het is nog niet afgelopen ;), lang niet zoveel gestudeerd als gewenst, maar ga mn best doen om er vandaag nog wat aan te doen :P. Wat heb ik wel gedaan? Weer veeeeel gelezen op internet over Australië en andere landen om naartoe te gaan reizen straks, later. Wat dat betreft, wil ik wel weer terug naar Nederland, zodat ik kan gaan werken en zo snel mogelijk kan gaan sparen om weer te gaan reizen. Zoals een verpleegster in het klooster me ooit vertelde: ik werk om te kunnen reizen. Die instelling begin ik ook een beetje te krijgen. Zoo ontzettend veel mooie plekken op deze wereld om nog te ontdekken, zoveel talen nog om te leren. Op een gegeven moment zat ik op australieonline.nl, een van de websites van de reisorganisatie riksja, en die bieden reizen aan die je zelf samen kunt stellen uit de door hen voorgestelde bouwstenen. En er waren ook twee bouwstenen om te gaan duiken. Toen dacht ik: heee, weet je wat ook cool zou zijn? Mijn divemaster brevet halen en daar, als baantje om geld te verdienen, divemaster zijn :D. Mam had me dit trouwens al eerder voorgesteld :S. En zowel papa als ik kon trouwens niks vinden op internet over dat je om in het buitenland te mogen rijden je rijbewijs al een aantal jaar moet hebben, dus misschien zit ik toch wel over twee jaar in Australië :D.

Vrijdagavond smste Katya of ik zin had om mee uit te gaan, en ik had even zoiets van: mmm, ik moet eigenlijk studeren en heb morgen met Sandra om tien uur 's ochtends afgesproken om onze presentatie voor spreken en verstaan voor te bereiden. Katya stuurde terug: ik moet morgenochtend om tien uur les geven, goede reden om te gaan. En toen dacht ik: da's een goeie, ik ga mee. Dus eerst hebben we nog even buiten gezeten op het terras bij de Friendship store maar toen we daar weggestuurd werden omdat ze dicht gingen en vonden dat de mensen die in de gebouwen rondom het terras wonen, wilden slapen. Toen hebben we ons maar verplaatst naar de bankjes bij gebouw negen waar veel van m'n klasgenoten wonen. Katya moest nog omkleden, toen zou Laman meegaan, toen weer niet, toen weer wel en toen waren we er allemaal maar toen hadden Katya en Thomas woorden en het eindigde ermee dat we eerst op Katya's kamer en toen op Lamans kamer zaten en kletsten en wederom de brandy niet te zuipen vonden. Gezellig, en uiteindelijk toch laat thuis. Maar inderdaad braaf op tijd op voor de presentatie.

We hebben gisteren vier uur aan die presentatie gezeten en daarna zijn we gaan hotpotten. Dat was voor mij voor het eerst: je zit aan een tafel met een gat erin met daar weer een kookpit in. Daarop werd een grote metalen schaal gezet met daarin een soort soep met kruiden (soep zag er een beetje uit als zeepsop :S). Je bestelt waar je zin in hebt, bijvoorbeeld: lotuswortels, lamsvlees, aardappels, paddenstoelen en ga zo maar door, gooi het in de schaal en vissen maar. We kregen een sausje van sesamzaadjes erbij om in te dippen. Lekker! Dat wil ik nog wel vaker doen :P Op terugweg naar huis smste Jhoanna of ik zin had om mee te gaan naar een punkconcert. Ik had wederom zoiets van: mmmm, moet eigenlijk studeren, maar zeker na mn dip had ik zoiets van; vanavond ga ik toch niks meer doen en je moet alles een keer gedaan hebben, waaronder een punkconcert in China.

We gingen naar een café hier in de buurt waar dus blijkbaar iedere avond livemuziek is, heel cool. Er zouden drie bands spelen. De eerste was een Chinese punkband, heel bizar om dat te zien, van die dunne Chineesjes met een hanenkam. En voor de zang maakt het niet uit, want die is sowieso niet te verstaan, maar het is heel idioot om de aankondigingen van de nummers in het Chinees te horen. De tweede band was Westers, wat er een stuk normaler uitzag, ware het niet dat zowel de bassist als een van de gitaristen linkshandig speelde. De muziek was wat softer, wat meer richting ska. Dus qua muziek vond ik het leuker dan de eerste band, maar de eerste band was kwalitatief echt stukken beter. Maar Jhoanna was kapot, die was 's ochtends om zes uur opgestaan om te werken, dus na de tweede band had die zoiets van: laten we maar gaan, ik wil naar bed. Nog ff bij de Mac langs geweest voor een ijsje, om mijn spijkerbroek nog verder te laten scheuren :P, en toen naar huis. Zo dus wel geweest, maar nog een beetje op een aangenaam tijdstip naar bed.

Vandaag om negen uur op en als dit op de site staat, braaf aan de studie. Plan voor vanaaf is sushi maken :D :P.

xx Myrle

  • 17 Mei 2009 - 19:45

    Gerda:

    lijkt een beetje op fonduen, dat hotpotten...
    Nog maar 99 dagen lees ik.. dat begint al op te schieten voor jou! je krijgt de smaak van het reizen wel goed te pakken geloof ik, met al die plannen... Groot gelijk hoor. liefs, paul en gerda

  • 18 Mei 2009 - 16:25

    Elsbeth:

    Yooooo Myrle,

    Ik weet niet veel, maar kan wel het "rijbewijs-probleem" wel wat voor je verduidelijken :)
    Over het algemeen is het zo dat wanneer je op reis gaat en een auto wil huren, je minstens 24 moet zijn en al 6 jaar in het bezit van een rijbewijs. Als je verhuist daarentegen (of iets in die trant) ben je in de meeste niet-EU landen verplicht de theoretisch en "baan"- testen opnieuw af te leggen, ongeacht je je rijbewijs 2 jaar of 20 jaar in handen hebt.

    Groetjes,
    Elsbeth


  • 25 Mei 2009 - 17:53

    Lilian:

    Leutig om al je plannen te lezen. Heerlijk dat dromen niet altijd bedrog hoeven te zijn.
    Liefs, Lilian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Myrle

Actief sinds 01 Juli 2008
Verslag gelezen: 72
Totaal aantal bezoekers 52491

Voorgaande reizen:

17 Juli 2016 - 06 Augustus 2016

Vietnam!

24 Augustus 2008 - 31 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: