it's getting hot in here, so.... - Reisverslag uit Peking, China van Myrle Swart - WaarBenJij.nu it's getting hot in here, so.... - Reisverslag uit Peking, China van Myrle Swart - WaarBenJij.nu

it's getting hot in here, so....

Door: Myrle

Blijf op de hoogte en volg Myrle

25 Mei 2009 | China, Peking

En dat is het, goeiemorgen! Het is nog geen zomer en het is hier al eigenlijk iedere dag volgens mij wel 25 graden minimaal. Ik denk dat ik toch wel erg blij ben dat ik niet op Taiwan zit, want die hebben dit al sinds de periode dat ik toch echt mn winterjas nog aan had. Nog een reden dat ik blij ben: zij komen deze week alweer naar huis :P. Maar het is wel zeeeeer relaxt dat je dus, op een dag na vorige week toen het regende, echt alleen maar in hemdjes en jurkjes hoeft te lopen, zo warm, mmm....

Dinsdag was een bizarre dag. Eerst kwam er 's ochtends geheel onverwacht een pakje van thuis met allemaal lekkere toiletspullen en EINDELIJK weer fatsoenlijke deo en 's middags moesten we de huur betalen. Tom is hier vorig jaar 19 augustus gekomen maar wij hebben steeds in de veronderstelling geleefd dat we pas vanaf 1 september huur betaalden. Dus wij dachten: we hebben negen maanden betaald, we betalen er nu nog één, vertellen dat we per 1 juli opzeggen en that's it. Maar neeee, je woont in China dus dat werkt niet zo. Pff, hoe begon het ook al weer.... Het was eerst gedoe over: nee, jullie hebben tot en met juli gehuurd. Wat wel in het contract staat, helaas, maar zo absoluut niet afgesproken is, want we hebben constant gezegd dat we nog niet wisten wanneer we klaar waren met school en we zouden het nog laten weten, en dat vonden ze goed. Toen gezeur over vanaf wanneer we dan moesten betalen, vanaf de 19e of vanaf de eerste. Toen hadden we gezegd: nou dan sluiten we een compromis, huren we tot 4 juli, anderhalve maand, hebben wij voordeel van en is niet al te veel duurder. En toen hadden ze het geld en wilden ze weglopen terwijl ze zeiden: en nu moeten we nog eruit zien te komen hoe dan de rest van juli betaald wordt. Grrr... op dat moment waren we alledrie tot moorden in staat. Het komt er dus op neer dat we niet één maand moeten betalen, maar tweeënenhalf. Dat was niet helemaal fijn, maar goed, we hebben met drie man het contract niet goed gelezen, het zij nou eenmaal zo.

Die bewuste regendag was donderdag. De dag van onze internationale avond. De bedoeling was dat iedereen iets uit zijn eigen land zou maken. En dan gingen we het bij Diego, vriend van Sandra, opeten. Ik had zitten denken over wat ik zou maken en was op het idee van hutspot gekomen. Lekker en simpel en te doen hier omdat je er geen bijzondere kruiden voor nodig hebt. Ter vergelijking: Adriane heeft een aantal keer Glühwein gemaakt waar kruidnagels in horen en die kun je dus maar in één winkel in heel Peking krijgen. En die is voor ons natuuuuurlijk aan de andere kant van de stad. Maar omdat ik de anderen allemaal bezig hoorden over dat ze een hoofdgerecht zouden gaan maken en zeker ook Estu, Indonesische, van wie Sandra hoopte dat ze een gerecht met, jawel, aardappelen en wortels zou maken, had ik zoiets van: hmmm, wentelteefjes schijnt ook Nederlands te zijn, dat was ook het eerst waar Jasper mee kwam, laat ik dat maken.

In de zeikende regen naar de supermarkt met natuurlijk mn ballerina's aan dus die kon ik wel leeggieten naderhand. Ik had een beetje heel veel te veel gekocht omdat ik op meer mensen rekende dan er uiteindelijk waren. Maar goed, geef nie. Na een tijdje wachten in de dorm vertrokken we dan eindelijk, o.a. Katya was niet zo snel namelijk. Diego woont in een appartement zo'n 15, 20 minuten rijden bij de uni vandaan dus we gingen met de taxi. Het is echt een supermooi appartement, zelfs zijn wasmachine is mooier dan die van ons haha. Wel ieniemini maar hij woont er maar alleen dus dat geeft niet.

En het eten was lekker :D:D Katya had borsjtsj gemaakt, waarvan wij buitenlanders denken dat het Russisch is maar het is oorspronkelijk Oekraïens. Zij vond hem zelf mislukt maar verder vond iedereen hem superlekker. Ik vraag me af hoe ie dan smaakt als hij volgens haar gelukt is. Verder nog spaghetti van Italiaans Diego, gebakken banaan uit Indonesië, aardappelsalade uit Duitsland en iets Azerbeidzjaans wat ook heel lekker was. Aan mijn wentelteefjes zijn we niet meer toegekomen, vandaar dat ik nu al vier dagen ermee ontbijt :P. Als soort van toetje had Diego nog granita gemaakt, voor degenen die dat wilden met gin. Vond ik niet zo'n succes.

Na het eten ging de muziek aan en we hebben ons echt kostelijk vermaakt met de karaoke. Ik heb ook weer enorm veel idiote foto's gemaakt, maar 't was super gezellig. Zo rond twaalf uur zijn we richting huis gegaan. Vrijdag ben ik met Katya en Estu naar een beurs geweest voor expats. Echt te idioot voor woorden wat er allemaal bestaat in deze wereld. De beurs liet zien wat voor producten en diensten er bestaan voor expats in China. Dat gaat van cursussen kalligrafie tot internationale scholen voor de kids, van massages tot bedrijven om je pensioen zo goed mogelijk te regelen, een bedrijf dat koffie bij je thuis bezorgd tot een bedrijf waar je alles wat je maar kunt bedenken kunt kopen om een beter milieu te creëren. Bij het pensioenbedrijf hebben we een formulier ingevuld en misschien winnen we wel een reisje (drie dagen) naar Bali :P.

Na de beurs hier in de buurt nog wat rondgesnuffeld op een kleding- en boekenmarkt en daarna zijn we even opgesplitst om te eten. 's Avonds weer met een hele groep weggeweest, naar D 22, een café met live muziek. Eerst gingen we in een restaurant ernaast nog wat drinken. Ik heb voor het eerst in mijn leven een hele fles, 600 ml, Chinees bier op. Ik dacht altijd dat het superlicht was, maar het moet verkeerd gevallen zijn ofzo want ik voelde me niet helemaal fantastisch meer daarna. En dat was vooral erg slecht voor mijn humeur.

Zaterdag beeetje binnen gehangen tot ik om vijf uur het idee kreeg om naar de silk market te gaan. Daar heb ik wat uurtjes rondgestruind en een lading cadeautjes gekocht. Rond tien uur is Jhoanna nog even langsgeweest en toen zat de dag er alweer op. Zondag was ik van plan om naar de Tempel van de Hemel en de Hongqiao market te gaan om verder te shoppen, maar ik stapte de metro in met goeie koppijn en die werd alleen maar erger, dus ik ben net zo weer omgedraaid en heb n uur in bed gelegen en daarna veel geïnternet. 's Avonds had ik zoiets van: laten we wat gaan drinken op het terras van the friendshipstore, maar we eindigden gewoon in de dorm. Was erg gezellig en uiteindelijk was ik weer om twaalf uur thuis ofzo.

En vandaag is het maandag en begin ik echt de bibbers te krijgen voor de tentamens, aangezien ik nog een week wegga en dit semester veeeeel te weinig gestudeerd heb. Ze beginnen nl over vier weken al. Maar over mijn week weg, dat is namelijk veeeel interessanter: ik vertrek woensdagavond naar Hangzhou, daar kom ik donderdagochtend aan, donderdag en vrijdag in Hangzhou, vrijdagavond naar Suzhou, zaterdag en zondag in Suzhou, zondagavond naar Nanjing, maandag en dinsdag in Nanjing, dinsdagavond de trein terug en dan kom ik woensdagochtend weer hier aan en kan ik gelijk door voor mijn achturige collegedag *slik*. Alle hostels zijn geboekt en ik heb een treinkaartje heen naar Hangzhou en terug vanuit Suzhou. Dit voor alle zekerheid omdat het hier donderdag een nationale feestdag is en ik geen risico wilde lopen. Dus komend weekend geen blog, maar volgende week weer een lange,

xx Myrle

  • 25 Mei 2009 - 18:03

    Lilian:

    Heel veel plezier tijdens je weekje weg. Die internationale kookavond klinkt leuk. Al die verschillende culturen, leuke contacten doe je daar op dame. Heerlijk om te lezen dat je er zo van geniet.
    Liefs, Lilian

  • 26 Mei 2009 - 20:09

    Gerda:

    wat leuk toch om zo'n clubje internationale vrienden te hebben!
    liefs, gerda

  • 30 Mei 2009 - 18:14

    Hilde:

    Heeeeey!

    Is dit nou binnen China je laatste weekje "weg?" Spannend hoor, en daarna tentames, komt vast wel allemaal goed hoor!!!

    xxx Hilde

  • 30 Mei 2009 - 19:27

    Carolijn:

    Myrlos!!
    Wat ben je allemaal druk bezig! Veel plezier tijdens je weekje weg!
    Liefs, Carolijn

  • 01 Juni 2009 - 15:40

    Laura:

    Hee gek! Wij hebben dezelfde docent Hanyu!! Doe haar maar de groetjes ( s kijken of ze nog weet wie ik ben ;))

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Myrle

Actief sinds 01 Juli 2008
Verslag gelezen: 68
Totaal aantal bezoekers 52473

Voorgaande reizen:

17 Juli 2016 - 06 Augustus 2016

Vietnam!

24 Augustus 2008 - 31 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: